fredag 31 juli 2009

Böcker om sparande och investering i aktier och fonder, del 1

Böcker är en stor källa till kunskap som inte bör förringas. Läs allt du orkar och ta till dig de delar som passar dig. Även om filosofin, tipsen eller vad det nu kan vara i böckerna inte passar dig så är det i alla fall värt att ha läst det för då känner du åtminstone till dessa saker. Jag har samlat på mig ett par olika böcker som jag tycker har varit varierande bra. De är inom olika områden såsom råvaror, trading, utdelningar mm. Man skulle kunna säga att de representerar de olika faser jag har gått igenom i mitt sparande. Jag tycker att böcker är bra inspirationskällor och de öppnar ofta dörrar till att jag börjar undersöka olika ämnen djupare.

Nedan har jag sammanställt en liten lista med böcker som jag har i hyllan. I senare inlägg ska jag försöka skriva recensioner, eller åtminstone kommentarer, om dessa böcker. Listan är helt osorterad så det finns ingen rangordning eller prioritering i den.
  • Tradingguiden - Jonas Bernhardsson
  • Spara smartare - Nordnet
  • Så blir du en börsvinnare på internet - Wilke och Sandén
  • Hot commodities - Jim Rogers
  • Safe strategies for financial freedom - Tharp, Barton, Sjuggerud
  • Trade your way to financial freedom - Tharp
  • Köpstrategier inför näsa börsrally - Lars-Jonas Ångström och Ingvar Carlsson
  • Säljstrategier inför nästa börsras - Lars-Jonas Ångström och Ingvar Carlsson
  • Hitta kursvinnare - Aktiespararna
  • The Warren Buffet portfolio - Robert G Hagstrom
  • The long emergency - James Howard Kunstler
  • Beating The Street - Peter Lynch
  • Ung privatekonomi - Aktiespararna
  • One up on Wall Street - Peter Lynch
  • The intelligent investor - Benjamin Graham
  • All about dividend investing - Schreiber, Stroik
  • The Warren Buffet way - Robert G Hagstrom
  • Vägen till ekonomisk frihet - Bodo Schäfer
  • Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt - Sven-Erik Johansson
  • Fondstrategier - Ingemar Carlsson
Jag tycker att alla dessa böcker åtminstone är värda att läsa. Kommentera gärna listan och kom med tips på andra böcker som kan vara trevliga att läsa.

Såg idag på di.se att Avanzas sparekonom Claes Hemberg ska komma ut med en bok om sparande. Titeln är "Spara mindre, får ut mer" och verkar ska komma ut i oktober. Jag tycker att det här låter som en intressant bok och ska nog försöka få tag på ett exemplar. En sak som jag kan vara skeptisk till är ju om han går sin arbetsgivares ärenden med den här boken men vi får väl se, jag ska inte dömma på förhand. Dock verkar det inte som att så är fallet i och med att han ändå slår ner lite på bankernas olika "sparprodukter", som ingen riktigt förstår, och tycker att ett stort antal fonder bara är skräp. Vi får väl se. Jag sätter i alla fall upp den på "Att-Läsa-Listan" :)
/Spararen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar