söndag 26 juli 2009

Hur jag sparar

Tänkte skriva ett litet inlägg om hur jag hanterar mitt sparande. Allting börjar med att pengar kommer in på banken i form av lön. Det första jag gör är att spara undan en procentsats. Jag sparar alltså först av allt. Detta tycker jag är det viktigaste - spara alltid till dig själv först!
Vilken procentsats som är vettig är upp till var och en men 10% borde vara en bra start tycker jag. Själv räknar jag med en procentsats av bruttolönen. Nu är sparandet färdigt för den här månaden och de pengar som finns kvar kan jag använda till fasta kostnader och att spendera på vad jag vill. Finns det kvar pengar när nästa lön kommer så sparar jag dessa också. Det var väl enkelt :)

Skulle jag göra det motsatta och endast spara det som råkar vara kvar i slutet på månaden så tror jag inte att det skulle bli mycket sparat.

Men att bara spara pengar på banken är med dagens räntor är inget som gör att pengarna växer. Så vad brukar jag göra med det sparade kapitalet? Jag delar upp mitt sparande i följande:
  • Säkert buffertsparande som jag kan komma åt med kort varsel. Typiskt bankkonto eller liknande.
  • Investering såsom aktier och fonder. Här väljer jag företrädesvis aktier med bra utdelning. Hit går pengar som jag inte behöver på kort sikt. D.v.s. de här pengarna är inte pengar som jag ska använda om t.ex. vitvaror går sönder eller något annat oväntat händer. Dessa pengar ska jag leva av senare i livet!
Hur kan det här vara roligt? Det jag tycker gör det hela så roligt är att det är något som jag verkligen själv kan påverka och jag får feedback hela tiden. Jag kan sätta upp stora mål och delmål så jag har hela tiden något att se fram emot. Genom att hantera mitt sparande på det sätt jag gör så vet jag att de pengar som finns kvar på kontot efter sparandet kan jag göra vad jag vill med.

Det här är alltså hur jag för tillfället hanterar mitt sparande. Huruvida det är det bästa sättet vet jag inte men det funkar för mig.
/Spararen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar