söndag 26 juli 2009

Uppstart

Ja så var det dags även för mig att skapa en blogg Jag har läst en hel uppsjö med olika bloggar som handlar om sparande, att få ihop en miljon, att nå ekonomisk frihet osv. Den här bloggen kommer att handla om allt det här och lite till - för vem vill inte uppnå detta?
På senare tid har jag kommit att tänka på att jag verkligen gillar att spara pengar. Sparande är som en hobby för mig. Jag tycker att det är roligt att spara, investera och se mina olika mål uppnås ett efter ett. Nyckeln är att det ska vara roligt, det ska inte kännas som något påtvingat för då kommer det inte att funka.

Att spara är roligt! Hur kan det vara roligt att spara istället för att bränna alla pengar direkt de ramlar in på kontot? Nyckeln är att lägga upp sitt sparande så att man fortfarande kan känna att man kan spendera. Det ska inte kännas som att man går miste om någonting p.g.a. sparandet. Givetvis finns det mindre pengar över till konsumtion men spelar det verkligen så stor roll?

Jag tror att det blir viktigare och viktigare att var och en tar hand om sitt sparande och ser till att det finns en ekonomisk buffert vare sig det gäller någon oförutsedd kostnad eller pension. Skulle det inte kännas tryggt att ha ett antal månaders kostnader som buffert och veta att om något går fel så finns det pengar att ta av. Dessa pengar är inte till för vanlig konsumtion utan endast för det oförutsedda. I dessa tider då många företag genomför uppsägningar så tycker åtminstone jag att det skulle vara skönt med en ordentlig buffert som jag kan leva av. Kommer pensionen att funka som tidigare den dag det börjar bli dags för dig? Eller tänk om det skulle uppstå ett sådant läge att varje person skulle bli tvungen att ha en sjukförsäkring och du inte har några pengar över till en sådan... Kanske det sista var långsökt men det viktiga är att det finns en buffert och denna buffert skapas mest troligt genom sparande. Ovanstående kan nog falla in i facket ekonomisk skydd.

Sen finns även tanken på ekonomiskt frihet/oberoende. Skulle det inte vara skönt att kunna göra det du vill med din egen tid? Ett steg innan ekonomiskt frihet är väl ekonomisk trygghet då dina pengar till slut har börjat arbeta för dig och tar hand om dina utgifter. Mitt realistiska mål är åtminstone ekonomisk trygghet och detta ska jag uppnå genom sparande, investering och tålamod. Termerna ekonomisk skydd, trygghet och frihet har jag hämtat från boken Vägen till ekonomisk frihet av Bodo Schäfer som jag läste för något år sedan.

Sist men inte minst får man inte glömma att investera i sig själv i form av kunskap och välmående och komma ihåg att glädjas åt det man har istället för att vara missnöjd med det man inte har.

/Spararen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar